Andrey Romanov: "Ens Agrada Millorar El Medi Ambient"

Taula de continguts:

Andrey Romanov: "Ens Agrada Millorar El Medi Ambient"
Andrey Romanov: "Ens Agrada Millorar El Medi Ambient"

Vídeo: Andrey Romanov: "Ens Agrada Millorar El Medi Ambient"

Vídeo: Andrey Romanov:
Vídeo: Курсовая работа Романов Андрей ИУ6-72Б 2024, Maig
Anonim

- El vostre despatx té deu anys. Què us va motivar a fundar-lo i començar a treballar pel vostre compte?

- Sempre hem tingut el desig d’independència. Un somni, es podria dir. Probablement, molts joves arquitectes somien amb això, però el nostre somni es va concretar i concretar des del principi. Tots els passos professionals que vam fer abans de la fundació de l’oficina estaven, d’una manera o altra, condicionats per aquest objectiu. Mai no hem seguit el camí de la menor resistència i hem escollit el lloc de treball en funció de la prioritat d’obtenir els coneixements i l’experiència necessaris en el futur per al treball independent.

On treballaves i què vas fer abans de la fundació de l’oficina? Vau treballar immediatament juntament amb Ekaterina Kuznetsova?

- Després de graduar-me a l’institut, jo i Katya vam anar a treballar a empreses d’interiorisme. Però un any després, vam acordar un objectiu conjunt: vam decidir que el treball independent en arquitectura gran és important per a nosaltres. Després d’això, vam treballar durant tres anys amb l’arquitecte Anatoly Klimochkin, obtenint una experiència única d’immersió ràpida en la professió. A l'edat de 24 anys, ja érem els principals arquitectes de dos projectes en construcció: un complex residencial amb una superfície de 170.000 metres quadrats a 16 Shmitovsky Proezd i un edifici d'oficines al mateix centre de Moscou, a la intersecció del Jardí. Ring i Malaya Bronnaya Street. S’aprèn molt ràpidament en una obra, de manera que tenim una experiència enorme. Vam formar un equip de cinc arquitectes, però en aquell moment encara no estàvem preparats per obrir la nostra pròpia oficina. Volíem treballar primer amb un mestre, un arquitecte de molt alt nivell. Tot el nostre equip es va unir a l'oficina de Sergey Skuratov. He de dir que aquesta cooperació ens ha donat molt. Primer de tot, vam poder trobar aquesta direcció estilística en l’arquitectura moderna, que ens és propera en esperit. A més, vam veure un exemple de la màxima cultura del treball amb estètica, detall i material de façana. El resultat del treball conjunt va ser el centre d’oficines Fort Danilovsky i la casa rural Club 2071. I a principis del 2006, finalment ens vam adonar de la nostra disposició a treballar independentment i vam fundar l’oficina ADM.

Durant algun temps, el vostre taller va col·laborar amb oficines internacionals. Què et va donar aquesta feina?

- Sí, de fet, vam tenir aquest període. Va durar una mica més de dos anys. Hem realitzat diversos projectes amb arquitectes de John McAslan, KPF, SOM i el taller de Frank Gehry. Considero que aquesta experiència és la més valuosa. Va ser un moment emocionant de viatges de negocis freqüents, reunions conjuntes i presentacions. Vam treballar amb companys en equip. En alguns projectes, vam realitzar la funció de dissenyador local, però, per exemple, a la instal·lació de Stanislavsky-11, vam ser coautors de ple dret i vam proposar moltes coses al projecte. Però, el més important, aquest treball proporciona una oportunitat per observar l’enfocament del treball d’un nivell molt alt. Vaig creure i crec que en aquell moment per a la nostra jove oficina, per a tots els nostres empleats, la col·laboració estreta amb empreses experimentades i conegudes a nivell europeu i mundial va ser un èxit únic. Realment vam aprendre molt dels nostres companys estrangers.

Els vostres projectes estan invariablement acuradament dibuixats i bastant reconeixibles. Practiques els teus descobriments i tècniques, evolucions lentament. ¿Se sent confós per la reconeixement de la seva lletra o, al contrari, s’esforça per aconseguir-ho i aquest és el principi?

- Si parlem d’arquitectura com a professió creativa, el reconeixement de projectes difícilment és un inconvenient. Quan un arquitecte treballa sincerament, posa la seva ànima en objectes, tota la seva obra reflectirà directament el seu món interior, el seu caràcter i el seu tarannà. Aquestes coses poden, per descomptat, canviar al llarg de la vida, però això no passa tan ràpidament. Probablement esteu comparant els projectes que hem fet durant els darrers sis o set anys … Però, al cap i a la fi, durant aquest període nosaltres mateixos difícilment podríem haver canviat tant, no és estrany que els nostres projectes tinguin característiques similars. Per descomptat, ens esforcem per evitar l’autocitació, per buscar noves imatges cada vegada, en cas contrari seria deshonest en relació amb el client i el procés de disseny en si mateix seria avorrit. Però em temo que, per més innovadora que sigui la pròxima nova imatge del projecte, no serà possible evitar rastres de l’estil de l’autor, especialment el nostre sentit de les proporcions i les preferències en la configuració. Sí, i no sant Sobre això.

zoom
zoom
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zoom
zoom
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zoom
zoom
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
zoom
zoom
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zoom
zoom

No voleu fer de vegades un gest arquitectònic, anar més enllà?

- No tenim cap inclinació a obrir gamberres arquitectòniques. De vegades, us podeu deixar deixar portar per alguna idea, tema … Aquest desig és constantment present.

L’etiqueta d’èxit comercial es pot afegir?

- A vosaltres, periodistes, us agrada reduir-ho tot a definicions simples, i no m'agraden les etiquetes com a tals. Quina diferència marca qui i què pensa i diu de nosaltres? L’èxit comercial per si sol no pot perjudicar res. Jo diria: al contrari, sovint et fa més lliure. Si heu arribat a un nivell determinat en què us podeu permetre renunciar a qualsevol objecte que no us agradi, hi ha poc que us pugui obligar a transigir amb la vostra pròpia consciència.

Quins clients escolliu? Voleu rebutjar algú?

“No és que triem, però preferim treballar amb clients per als quals és important que un bon arquitecte participi en el seu projecte i que agradi la nostra arquitectura. Al meu entendre, aquesta és l’única forma correcta de cooperació. El client i l'arquitecte han de tenir posicions properes en moltes àrees. A més, hi ha d’haver empatia personal o un alt grau de confiança. Aquesta és l’única manera d’obtenir una bona arquitectura. Crec que el treball hauria de provocar alegria i plaer a les dues parts, estic en contra de la lluita eterna i trencar qualsevol persona per sobre del genoll. Per regla general, puc sentir per endavant si aquest és el meu client o no. Si no, és millor renunciar immediatament a la feina, si és possible.

Què creieu que és "bona arquitectura" i "arquitectura d'alta qualitat"?

- La pregunta més difícil, però també la més senzilla. L’arquitectura són edificis. Els bons edificis són aquells en què la gent se sent bé i a prop de la qual se sent bé. Però com aconseguir-ho és tota la dificultat.

Com s’aconsegueix això, quin és el mètode? Com es comença a treballar en un projecte?

- Com a tal, no hi ha cap seqüència d'accions. Bé, és clar, primer cal estudiar el lloc, el programa, però tot comença a passar per si mateix. Discutim cada projecte amb Ekaterina, intercanviem opinions, però després t’asseus i ho fas. En absolut qualsevol ordre. De vegades comences amb un disseny, de vegades amb zonificació, de vegades proves algun tipus de tema de façana que fa temps que parpelleja al teu cap, però els millors projectes són probablement aquells en què ho fas tot alhora punt tot es desenvolupa tot sol.

I si parlem dels components del projecte: què us fascina més, per exemple, els plànols o les façanes? Per parafrasejar un clàssic, aneu de dins cap a fora o cap a fora?

- Ens apassiona igualment la formació d’una composició volumètrica, elaborar plànols, dibuixar façanes i treballar amb el paisatge. Aquestes quatre coses són els components de l'objecte. Estan molt relacionats. I el més important és que estem fent tot això al mateix temps. Fer-los constantment és més fàcil, però molt arriscat. Tot ha de néixer al mateix temps, si no, necessàriament hi haurà un fracàs en algun lloc. El volum de l'edifici, el pla, la façana i la idea del paisatge es formen gairebé al mateix temps. Cal tenir-ho tot en compte constantment. I això és el més difícil de la professió.

Però, quin és l’objectiu principal, què us motiva?

- Què ens motiva? - Sí, només ens agrada construir cases boniques, crear un entorn on la gent se senti bé. Ens interessa i ho gaudim quan el treball té èxit. Veiem moltes coses imperfectes al món, la nostra ciutat, al cap i a la fi, és imperfecta. Ens agrada intentar millorar el que podem fer. I és una sensació sorprenent quan arribes a algun lloc desagradable, fas bé la teva feina i aquest lloc es torna de meravella. Les persones hi comencen a viure i a treballar, tenen emocions i records agradables, comencen a estimar el que t’ha sortit. Això és realment fantàstic. En definitiva, el que importa és el que construeixes, el que queda. Si el resultat és bo, si vas aconseguir millorar alguna part de la ciutat, tens raó.

Sembla que hem trobat la paraula clau: dimecres, part de la ciutat. Sembla que, des del projecte Atmosphere de Novoslobodskaya, heu desenvolupat el tema real de la millora de l’espai urbà en els vostres projectes arquitectònics, un projecte on netejava literalment un fragment de la ciutat i formàveu un nou entorn -espai tancat. Això és cert?

- No. Aviat. En projectes anteriors: Stanislavsky-11, centre de negocis Alcon, Hilton Double tree, el tema del medi ambient com a combinació de paisatge i façanes es va treballar molt seriosament. Durant molt de temps hem elaborat la tesi sobre la importància excepcional del paisatge en qualsevol projecte. El paisatgisme no s’anomena sense raó la cinquena façana. Considerem obvi que una persona no percep l’edifici sola. A més, sovint una persona normal no percep cap edifici com un objecte separat. La majoria de la gent viu la seva vida i no li interessa l’arquitectura com a tal. Però quan entren en un entorn ben dissenyat, l’espai comença a influir-hi positivament. Al mateix temps, perceben l’entorn com un tot. Sense separar la façana del paisatge. És agradable per a una persona o no és molt agradable estar-hi. Així intentem raonar. Cal fer-ho tot al mateix nivell. Per tant, en la majoria dels casos, dissenyem no només edificis, sinó també paisatgisme.

Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
zoom
zoom
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
zoom
zoom
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zoom
zoom
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zoom
zoom
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
zoom
zoom
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zoom
zoom

Parles de l’entorn urbà, però, com et relaciones amb el context? Tota l’arquitectura posterior als anys vuitanta és d’una manera o altra contextual, reacciona al medi ambient i fins i tot de vegades s’hi submergeix molt profundament. Què tan a prop us té el tema del context, justifiqueu les vostres decisions pel medi ambient? O, al contrari, gens a prop?

- El context és important si és valuós. Si treballem en un entorn ben establert, per exemple, estem construint al centre de la ciutat, intentem arribar a l’escala. No considerem important la coincidència estilística, però intentem treballar amb el ritme de la façana i amb el material de manera que el nou objecte enriqueixi i complementi l’entorn existent. Hi ha, per descomptat, seccions de la ciutat –algunes d’elles fins i tot properes al centre, tot i que això és extremadament rar–, on l’entorn no és valuós ni afortunat, i probablement serà substituït aviat. Hi podeu sentir més a gust. Cerqueu una escala diferent, creeu un entorn nou.

Tens un ideal d’entorn urbà, potser alguns llocs exemplars que t’agradaria apropar-te al sentiment?

- Personalment, crec que l’entorn urbà ideal no és de densitat molt alta, de quatre a sis plantes i principalment amb edificis de blocs. Els parcs i els carrers verds són importants, a més de l’aigua. I, per descomptat, molt poc trànsit. Una ciutat còmoda és una ciutat de vianants. Si parlem d’exemples, probablement nomenaré alguns districtes d’Hamburg: Rottenbaum, Harvesthude, Winterhude. Belles zones al voltant del llac Alster, al bell mig d’una ciutat relativament gran.

D'altra banda, ara a la vostra cartera hi ha cada vegada més edificis residencials de diverses plantes. Puc suposar que aquest gènere està dictat per les circumstàncies de l’ordre. Quina escala creus que és òptima?

- Ens interessa fer-ho tot, i no s’avorreix. Tot i que, francament, encara creiem que una persona és més propera i agradable a l’escala dels edificis de fins a trenta metres d’alçada. I ens agrada molt treballar amb aquest tipus de projectes.

Obbviament, els detalls i les textures són importants per a vosaltres. Quant encareixen el projecte?

- Els detalls són molt importants. Ens encanta que les façanes estiguin ben dibuixades i que tinguin prou detalls. Creiem que no és fàcil per a una persona percebre l’estètica lapidària. L’ull ha d’aferrar-se a alguna cosa, potser així estem fets. És més còmode estar en un entorn on hi ha una varietat moderada i un detall suficient. Si és així, la qüestió del cost és relativa. Per descomptat, cal mesurar-ho en tot, però si les façanes complexes creen un entorn més còmode que les simples, la gent les preferirà i compensarà de bon grat els costos de la seva creació. A més, de vegades els detalls fins i tot us permeten estalviar diners, cosa que us permetrà crear una imatge complexa i interessant sense utilitzar materials molt cars.

Parlant de materials i tècniques. Hi havia una vegada, fa molt de temps, el 2007, que vaig escriure sobre el vostre projecte de casa a Gorokhov Lane, que no us agradava el guix que oferia el client i que literalment "menjaves" el material que no estimaves, el reduïves amb panells i les proporcions de les parets. Llavors, la superposició de les façanes es va convertir en un dels vostres temes preferits, no entenc què hi ha més aquí: jocs amb textures a joc o el desig de fer que la casa sigui desossada, lleugera i alhora complexa?

- Començaré amb un comentari sobre el guix. Aquest material realment no pertany als més estimats. Preferim materials amb textures interessants, que per si mateixes poden enriquir la imatge d’un edifici. És obvi que un element normal de la façana, per exemple, una partició entre les finestres, té un aspecte completament diferent en el maó policromat i en el guix pla. I el guix en superfícies relativament grans no és fàcil de treballar. El material és pla, avorrit i molt malhumorat. En el nostre clima, de manera amistosa, s’hauria de pintar cada tres o quatre anys.

Els desavantatges del guix com a material només es poden amagar per un plàstic de la façana molt complex, pràcticament sense seccions planes rectes. El llenguatge de l’arquitectura dels segles XVIII, XIX i principis del XX era ric en detalls curvilinis i plàstics complexos. Si mireu qualsevol façana clàssica, veureu que pràcticament no hi ha grans superfícies planes. Tot està dividit en elements, trencat amb materials rústics, emmarcat amb detalls, cosa que va ajudar a amagar els problemes de la tecnologia del guix. Tot i el nostre amor pels detalls, encara preferim un llenguatge arquitectònic modern més concís. Més plans rectes, més línies rectes. I aquí és on comencen a manifestar-se els desavantatges del guix. El mateix passa amb l'arquitectura del constructivisme, on aquestes deficiències s'han convertit, al meu parer, en un greu problema. Però aquest és un altre tema.

Si analitzem l’exemple de la primera versió de la façana de l’objecte de Gorokhovsky, que heu mencionat, el tren de pensament que hi havia era el següent. Estàvem limitats en l’elecció del material: el client estava preparat per utilitzar només guix simple, que, com he dit, no té una textura rica. Per fer que la façana fos agradable a la vista, era necessari enriquir-la, treballar amb el ritme de les finestres i les parets. Hem utilitzat la tècnica de "fer funcionar finestres" i també hem dividit visualment les parts en blanc de la paret en diferents fragments. Hem creat dues capes, que difereixen en profunditat, textura i color. Això va permetre compensar l'ascetisme de la tecnologia del guix.

També és interessant que al final l'objecte de Gorokhovskoye es va implementar d'una manera completament diferent. Després de molts ajustos de funció i composició, vam acabar tenint un aspecte completament diferent. La geometria de la nova façana és molt més senzilla. I ho vam simplificar precisament perquè, en comptes de guix a la nova versió de l’objecte, es va fer possible l’ús de materials més interessants: maó vidrat, pell d’arkhs, vidre tintat, a més de marcs de finestres de fusta amb barres transversals característiques ampliades. El nou aspecte es va construir al voltant d’una combinació d’aquests materials. Ja no es necessitaven finestres mòbils i capes dobles.

Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
zoom
zoom

Més informació sobre les tècniques: sovint utilitzeu una mena de biga en forma de terra a les façanes, de vegades és de metall, però de vegades és de ceràmica i pedra. Dóna a les seves façanes, perfeccionades amb detall, un matís lleuger i totalment no brutal de ball de graduació. D’on va venir, quan va aparèixer i per què t’agrada tant?

- Per ser sincer, mai no vam pensar en l'ombra del ball de graduació. L’element horitzontal del que parleu s’utilitza realment en tants objectes, tot i que em costa associar-los a promocions quan els miro a la façana de la casa de Vorobyov, on estan esculpits a partir de pedra natural volumètrica. O quan recordo com es van fabricar elements similars segons els nostres esbossos a la planta alemanya NBK Keramic per al complex d'oficines Alcon-1. No sempre semblen una biga en I. Però sovint articulem l’horitzontal d’una manera o altra per tal d’estructurar la façana, expressar-ne l’escala i la tectònica. Una quadrícula de línies horitzontals i verticals us permet aconseguir un patró clar i ben organitzat. De fet, serveix de matriu amb la qual sovint comencem a dibuixar una façana. A més, s’inventa el disseny dels elements individuals de la façana, es composa i es dibuixa el ritme, cosa que determina les seves relacions proporcionals mútues. Per tant, començant per un esquema senzill i clar, podeu arribar a imatges artístiques completament diferents. No és que aquest esquema sempre aconsegueixi el resultat desitjat, però aquesta tècnica és una de les nostres preferides.

ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
zoom
zoom
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
zoom
zoom

En aquest cas, és més probable que la vostra línia horitzontal sigui un fris d’un esquema d’ordre clàssic? L'horitzontal, entrellaçat a la vertical i recolzat per ella? Se sap que no feu estilitzacions, però, al mateix temps, sou els representants clars dels clàssics latents, l’arquitectura és tradicionalment interna i, en particular, és adequada per a una ciutat històrica. Què tan cert és això?

- El llenguatge dels clàssics, com deia, no ens és proper. Però teniu raó en què hi ha alguna cosa en comú amb l’enfocament clàssic per dibuixar una façana. I el mateix terme "pintar la façana" fa referència més a la tradició clàssica que a la tradició modernista. Ens agrada aquest enfocament, ens sembla més humà. Mai no vam intentar aixafar l’espectador amb la puresa de la forma modernista.

Expliqueu-nos més sobre el desenvolupament de la matriu de quadrícula. Pel que entenc, el ritme de la façana és molt important per a vosaltres. D’on ve i de què depèn?

- El treball amb ritmes a la façana també és un tema preferit. Però no sempre s’associa a una quadrícula matricial. Es tracta de dues tècniques diferents, però que es poden complementar perfectament. En primer lloc, el que anomenem ritmes de façana són combinacions d’elements de façana que es repeteixen en una seqüència determinada. Per exemple, combinem una finestra amb una imposta decorativa, un balcó o una inserció de façana d’un altre material. I aquest conjunt compositiu no es repeteix a tots els pisos, sinó, per exemple, a través de tres plantes. En altres plantes, s’utilitzen altres combinacions d’elements: l’ull fixa inconscientment la seqüència d’alternança. A aquestes repeticions les anomenem temes rítmics. Dibuixats de forma convincent i harmoniosa, enriqueixen molt el disseny de la façana. El que obre un camp enorme per a la creativitat. Hi pot haver diversos temes rítmics, alguns es converteixen en els principals, altres subordinats. M’agrada comparar una façana tan complexament dibuixada amb una peça de música simfònica, en què diferents instruments musicals juguen les seves parts i tot això s’uneix harmònicament en un sol tot.

Per tant, el complex dibuix de la façana no són només finestres caòticament desplaçades. Darrere de tot això hi ha una obra molt difícil, una lògica interior i un reflex de flaire artístic. Creieu-me, és molt difícil posar ritmes en un tot harmoniós. Al mateix temps, els temes rítmics es poden vincular a la quadrícula de la matriu del terra o es poden col·locar lliurement al camp de la paret. Depèn molt de la imatge que vulguem crear.

Teniu algun projecte preferit que, al vostre parer, fos millor que altres?

- És impossible crear tots els objectes al mateix nivell. De vegades funciona millor, de vegades pitjor. Però estic en contra de destacar alguna cosa. Si algun objecte va resultar pitjor del que pensàvem, llavors aquesta és la nostra culpa i no una raó per no estimar-lo. Més aviat, és un motiu de pensament; el fracàs és una gran experiència, per això són valuosos.

El projecte de l’escola de Mamontovka va resultar bastant ressonant. Us atrau aquest gènere com una mena d’arquitectura pública? I per cert, què passa amb el projecte del Centre de Desenvolupament Infantil Kitezh?

- Ens agrada molt la tipologia escolar. Hi ha una oportunitat i, el que és més important, la necessitat de crear formes i espais inusuals. El món d’un nen pot i ha de ser inusual i viu, despertar imaginació. Vam tenir dos projectes escolars i vam intentar que tots dos no fossin trivials. El projecte a Mamontovka, com ja sabeu, s’ha implementat i l’escola Kitezh està en construcció. Es tracta d’un projecte benèfic, s’implementa amb donacions i, per tant, fins ara només s’ha acabat la meitat. Però la bona notícia és que la construcció continua i que en alguns locals el procés educatiu ja està en marxa.

Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
zoom
zoom
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
zoom
zoom
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
zoom
zoom

Durant algun temps vau dedicar-vos a la reconstrucció de zones industrials. Quines són les vostres impressions i quines són les experiències més valuoses d’aquest treball? Esteu a punt per tornar a aquest treball o és una etapa superada?

- La recuperació de zones industrials antigues, omplint-les de noves funcions i estètica, és un tema molt popular a Europa. Al nostre país, sempre hi ha hagut un ordre de magnitud menys d’aquestes instal·lacions. No obstant això, es tracta d’una feina habitual per a qualsevol oficina d’arquitectura. L’obra és interessant a la seva manera, difícil i, per regla general, comercialment poc rendible. A la nostra cartera de comandes, el volum d’aquests projectes no ha superat mai el 30%, de manera que és difícil parlar d’una etapa en concret. Ara són pràcticament inexistents, però això no és una posició, ara mateix tenim més projectes de nova construcció.

Tot i que hi ha projectes en què conservem algunes parts d’edificis històrics per als quals hi ha obligacions de seguretat o que simplement ens sap greu enderrocar-los. Com he dit, estic completament bé amb aquest tipus de treballs, si apareix un projecte en què hi haurà bells edificis històrics i caldrà donar-li vida, estarem encantats de fer-ho.

Acabeu d'esmentar treballar amb edificis històrics. En el recent projecte del complex residencial de Novoslobodskaya, conservant un fragment de la façana original de l’edifici de la fàbrica Segle XIX, repliqueu-lo, complementant l’original amb una còpia. Entenc que això es fa perquè l'edifici sembli sòlid i no fragmentat. I, tanmateix, la carta veneciana condemna la imitació d’edificis històrics … No hauria estat millor completar-la en formes diferents per no crear il·lusions?

- Estic d'acord amb l'enfocament general i hauríem d'intentar fer-ho. A nosaltres mateixos no ens agrada terriblement el remake. Però aparentment no hi ha regles sense excepcions. En el cas de Novoslobodskaya, hem tingut una decisió molt difícil. El lloc acollia un conglomerat d’edificis extremadament estrany: diversos fragments de les parets de l’arquitectura industrial de finals del segle XIX, intercalats abundantment amb seccions de muralles i una massa sense rostres d’edificis de l’època soviètica. Hi havia literalment dues parets i mitja que ens agradaria mantenir. A més, aquesta meitat no s’adossava a les altres dues parets. I necessitàvem fer un edifici independent amb quatre façanes de ple dret, una i mitja de les quals mai no va existir. La variant amb insercions d’arquitectura moderna entre trossos de parets històriques no ens va convèncer en absolut i vam intentar allargar el ritme existent, com si el copiéssim. A més, fins i tot tenim previst utilitzar maons històrics obtinguts després de desmuntar parets antigues. Estic d'acord amb un mètode controvertit, però en aquest cas estem segurs de la seva exactitud. Tanmateix, veurem quan es construeix l'objecte.

Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zoom
zoom

Amb quina freqüència participes a les competicions? Sembla que ara passa menys sovint. Potser al principi us heu deixat portar pel tema dels concursos i després us heu refredat?

- Estem més que tranquils amb el tema de les competicions. Mai no ens hem basat en ells, però no els hem negat en principi. Només és una manera d’obtenir comandes. Només puc constatar que el moment competitiu no ens captura i no aporta motivació addicional. Intentem fer projectes competitius i no competitius amb la mateixa qualitat. En realitat, quan un client està disposat a celebrar un contracte amb vosaltres, centrant-vos en la vostra cartera, reputació i oferta comercial, llavors ja heu guanyat una determinada "competència". I, en qualsevol cas, tot el vostre treball posterior en el projecte hauria de demostrar que no vau ser escollit en va.

També podeu afegir que la participació en una competició, fins i tot en una de pagament, sempre és un risc i qualsevol oficina d’arquitectura és un negoci en el qual s’ha d’esforçar per minimitzar els riscos. Però de vegades estem encantats de participar en competicions si l’objecte o el client ens sembla interessant i prometedor.

Quantes persones treballen al vostre despatx i com s’organitza la feina?

- No ens encarreguem de fer cada vegada més projectes alhora. El nostre limitador natural és una condició de la nostra participació directa en cadascun d’ells. El nombre òptim d’empleats (de trenta a cinquanta) està determinat pel nombre de projectes que Ekaterina i jo podem crear físicament. Si l’oficina es fa més gran, la contribució personal als objectes disminueix, i això no és el que volem.

Llavors, tu i Ekaterina controles personalment tots els projectes?

- No només controlem, sinó que també composem. La primera idea, l’estructura de la composició, el dibuix de la façana, tots els plànols bàsics: tot ens ve i a la primera etapa el dibuixem físicament nosaltres. Tot i que delegem algunes tasques creatives a un nombre molt reduït d’arquitectes que han estat treballant amb nosaltres des de fa molt de temps i als quals podem confiar-ho.

En quina direcció us agradaria desenvolupar-vos, és a dir, que us esforceu cap a algun lloc o simplement existiu?

- Només hi ha una direcció en la qual ens agradaria moure'ns: la millora constant de la qualitat de l'arquitectura. Tota la resta no preocupa realment els nostres pensaments. No pretenem augmentar el nombre d’oficines ni l’escala d’instal·lacions ni captar nous mercats. Tot això: en primer lloc, no és tan important per a nosaltres i, en segon lloc, crec sincerament que tot això ve per si sol, si només feu la feina amb sinceritat i bé.

Recomanat: